5 tips om een burn-out te voorkomen

door | mei 31, 2021

De volgende tips om een burn-out te voorkomen of ermee om te gaan, kunnen u helpen met de symptomen om te gaan en uw energie, focus en gevoel van welzijn terug te krijgen. Wanneer je hulp wilt hebben bij deze tips, neem dan eens contact op met een burn-out coach van Meulenberg.

Omgaan met burn-out 

Tip 1: wend je tot andere mensen

Als je een burn-out hebt, lijken de problemen onoverkomelijk, ziet alles er somber uit en is het moeilijk om de energie op te brengen om je zorgen te maken, laat staan actie te ondernemen om jezelf te helpen. Maar je hebt veel meer controle over stress dan je misschien denkt. Er zijn positieve stappen die je kunt nemen om met overweldigende stress om te gaan en je leven weer in balans te krijgen. Een van de meest effectieve is om anderen de hand te reiken.

Sociaal contact is het natuurlijke tegengif tegen stress en een gesprek met een goede luisteraar is een van de snelste manieren om je zenuwstelsel te kalmeren en stress te verlichten. De persoon met wie je praat hoeft niet in staat te zijn om je stressoren te “verhelpen”; hij of zij hoeft alleen maar een goede luisteraar te zijn, iemand die aandachtig luistert zonder afgeleid te worden of een oordeel te vellen.

Zoek contact met de mensen die het dichtst bij je staan, zoals je partner, familie en vrienden. Je openstellen maakt je niet tot een last voor anderen. In feite zullen de meeste vrienden en geliefden gevleid zijn dat je hen genoeg vertrouwt om hen in vertrouwen te nemen, en het zal jullie vriendschap alleen maar versterken. Probeer niet te denken aan wat je opbrandt en maak de tijd die je met je dierbaren doorbrengt positief en plezierig.

Wees gezelliger met uw collega’s. Het ontwikkelen van vriendschappen met mensen met wie je werkt kan je helpen een burn-out te voorkomen. Wanneer u bijvoorbeeld een pauze neemt, kunt u in plaats van uw aandacht op uw smartphone te richten, proberen contact te maken met uw collega’s. Of plan samen sociale evenementen na het werk.

Beperk je contact met negatieve mensen. Omgaan met negatief gestemde mensen die niets anders doen dan klagen zal je humeur en vooruitzichten alleen maar naar beneden halen. Als u moet samenwerken met een negatief iemand, probeer dan de tijd die u samen doorbrengt te beperken.

Zoek nieuwe vrienden. Als u het gevoel hebt dat u niemand hebt bij wie u terecht kunt, is het nooit te laat om nieuwe vriendschappen te sluiten en uw sociale netwerk uit te breiden.

De kracht van het geven

Hulpvaardig zijn voor anderen is enorm plezierig en kan helpen om stress te verminderen en uw sociale kring uit te breiden.

Hoewel het belangrijk is om niet te veel hooi op je vork te nemen als je te maken hebt met stress, hoeft het helpen van anderen niet veel tijd of moeite te kosten. Zelfs kleine dingen zoals een vriendelijk woord of een vriendelijke glimlach kunnen u een beter gevoel geven en helpen de stress te verminderen, zowel voor u als voor de andere persoon.

Tip 2: Herformuleer de manier waarop u naar werk kijkt

Of je nu een baan hebt waar je van ondersteboven raakt of een die eentonig en onvervullend is, de meest effectieve manier om een burn-out te bestrijden is om ontslag te nemen en een baan te vinden die je leuk vindt. Natuurlijk is het voor velen van ons verre van een praktische oplossing om van baan of carrière te veranderen, we zijn dankbaar dat we gewoon werk hebben waarmee we de rekeningen kunnen betalen. Maar wat je situatie ook is, er zijn nog steeds stappen die je kunt nemen om je gemoedstoestand te verbeteren.

Probeer enige waarde in je werk te vinden. Zelfs in sommige alledaagse banen kun je je vaak concentreren op de manier waarop je anderen helpt, bijvoorbeeld, of een product of dienst levert die je hard nodig hebt. Focus op aspecten van het werk die je leuk vindt, al is het maar een praatje maken met je collega’s tijdens de lunch. Het veranderen van je houding ten opzichte van je werk kan je helpen weer een gevoel van doel en controle te krijgen.

Zoek evenwicht in je leven. Als je een hekel hebt aan je baan, zoek dan naar betekenis en voldoening elders in je leven: in je familie, vrienden, hobby’s of vrijwilligerswerk. Richt je op de delen van je leven die je vreugde brengen.

Maak vrienden op het werk. Het hebben van sterke banden op het werk kan eentonigheid helpen verminderen en de effecten van burn-out tegengaan. Als u overdag vrienden heeft om mee te kletsen en grapjes te maken, kan dat helpen om de stress van een vervelende of veeleisende baan te verlichten, uw werkprestaties te verbeteren, of u gewoon door een zware dag heen te helpen.

Neem vrij. Als een burn-out onvermijdelijk lijkt, probeer dan een volledige pauze van het werk te nemen. Ga op vakantie, maak gebruik van je ziektedagen, vraag om een tijdelijk verlof, wat dan ook om jezelf uit de situatie te halen. Gebruik de tijd weg om uw batterijen weer op te laden en andere manieren van herstel na te streven.

 

Tip 3: Herzie uw prioriteiten

Burn-out is een onmiskenbaar teken dat iets belangrijks in uw leven niet werkt. Neem de tijd om na te denken over uw hoop, doelen en dromen. Verwaarloos je iets dat echt belangrijk voor je is? Dit kan een kans zijn om te herontdekken wat je echt gelukkig maakt en om het rustiger aan te doen en jezelf de tijd te gunnen om uit te rusten, na te denken en te herstellen.

Stel grenzen. Overbelast jezelf niet. Leer “nee” te zeggen tegen verzoeken om uw tijd. Als je dit moeilijk vindt, herinner jezelf er dan aan dat “nee” zeggen je in staat stelt om “ja” te zeggen tegen de verplichtingen die je wilt aangaan.

Neem een dagelijkse pauze van technologie. Bepaal elke dag een tijdstip waarop u de verbinding volledig verbreekt. Leg je laptop weg, zet je telefoon uit en controleer je e-mail of sociale media niet meer.

Koester je creatieve kant. Creativiteit is een krachtig tegengif tegen burn-out. Probeer iets nieuws, start een leuk project, of hervat een favoriete hobby. Kies activiteiten die niets te maken hebben met werk of wat je stress bezorgt.

Maak tijd vrij voor ontspanning. Ontspanningstechnieken zoals yoga, meditatie en diep ademhalen activeren de ontspanningsreactie van het lichaam, een staat van rust die het tegenovergestelde is van de stressreactie.

Zorg voor voldoende slaap. Een vermoeid gevoel kan een burnout verergeren doordat u irrationeel gaat denken. Houd het hoofd koel in stressvolle situaties door een goede nachtrust te nemen.

 

Tip 4: Maak van lichaamsbeweging een prioriteit

Ook al is het misschien het laatste waar u zin in heeft als u burn-out bent, lichaamsbeweging is een krachtig tegengif tegen stress en burn-out. Het is ook iets wat u nu meteen kunt doen om uw humeur op te peppen.

Streef ernaar om 30 minuten of meer per dag te bewegen of deel dat op in korte, 10 minuten durende activiteiten. Een wandeling van 10 minuten kan uw stemming twee uur lang verbeteren.

Ritmische lichaamsbeweging, waarbij u zowel uw armen als benen beweegt, is een uiterst effectieve manier om uw stemming op te krikken, uw energie te verhogen, uw concentratie te verscherpen en zowel uw lichaam als geest te ontspannen. Probeer eens te wandelen, hardlopen, fitness, zwemmen, vechtsporten of zelfs dansen.

Om de stress zo goed mogelijk te verlichten, moet u zich niet op uw gedachten blijven concentreren, maar op uw lichaam en hoe het aanvoelt terwijl u beweegt: het gevoel van uw voeten die de grond raken bijvoorbeeld, of de wind op uw huid.

 

Tip 5: Ondersteun uw stemming en energieniveau met een gezond dieet

Wat u in uw lichaam stopt, kan een enorme invloed hebben op uw humeur en energieniveau gedurende de dag.

Beperk suiker en geraffineerde koolhydraten tot een minimum. Misschien verlang je naar suikerhoudende snacks of luxe voedsel zoals pasta of friet, maar deze koolhydraatrijke voedingsmiddelen leiden snel tot een crash in je humeur en energie.

Verminder de inname van voedingsmiddelen die uw humeur negatief kunnen beïnvloeden, zoals cafeïne, ongezonde vetten en voedingsmiddelen met chemische conserveringsmiddelen of hormonen.

Eet meer omega-3 vetzuren om uw humeur een boost te geven.

De beste bronnen zijn vette vis (zalm, haring, makreel, ansjovis, sardines), zeewier, lijnzaad en walnoten.

Vermijd nicotine. Roken wanneer je gestrest bent lijkt misschien rustgevend, maar nicotine is een krachtig stimulerend middel, dat leidt tot hogere, niet lagere, niveaus van angst.

Drink alcohol met mate. Alcohol vermindert tijdelijk zorgen, maar te veel alcohol kan angst veroorzaken als het uitgewerkt is.


https://ruudmeulenberg.nl