Oververmoeid? 3 tips om het tegen te gaan!

door | januari 8, 2021

Oververmoeid? 3 tips om het tegen te gaan!

Herken je dat, wanneer je zo moe bent dat je nergens meer energie voor hebt? Hier hebben we allemaal wel eens last van, maar over het algemeen helpt een goede nachtrust voor nieuwe energie. Als je het gevoel hebt constant uitgeput te zijn en uitrusten niet werkt, kan je wel eens oververmoeid zijn. Oververmoeidheid kan veroorzaakt worden door verschillende factoren, waarvan stress een van de meest voorkomende is. In dit artikel lees je meer over de oorzaken en gevolgen van oververmoeidheid en geven we je 3 tips tegen oververmoeidheid.

Oorzaken van oververmoeidheid

Er zijn een heleboel mogelijke oorzaken van oververmoeidheid, waarbij zowel lichamelijke als psychische factoren meespelen. Hieronder staan enkele veelvoorkomende oorzaken:

  • Stress: Stress veroorzaakt vaak vermoeidheid. Als de stress constant aanhoudt zal de vermoeidheid ook langer en heftiger aanhouden. Je lichaam is namelijk overactief waardoor er uiteindelijk wordt gezorgd voor vermoeidheid. 
  • Ongezonde voeding: Voeding is een belangrijke factor op ons energiepeil. Ongezonde voeding of te weinig voeding kan zorgen voor een energietekort.
  • Slecht slapen: Als je te weinig slaapt, zal je lichaam onvoldoende herstellen waardoor vermoeidheid kan ontstaan. Vaak wordt te weinig slaap veroorzaakt door stress.
  • Lichamelijke aandoeningen: Verschillende ziekten en aandoeningen kunnen van invloed zijn op je energielevel en slaapgedrag.
  • Persoonlijke problemen: Relatie-, werk- of geldproblemen kunnen zorgen voor extra stress en spanning wat op den duur kan leiden tot uitputting.

Gevolgen van oververmoeidheid

Als je oververmoeid bent zal je vaak negatieve gevolgen ervaren. Een aantal van deze gevolgen zijn:

  • Hoofdpijn
  • Grote donkere wallen
  • Lichamelijk snel uitgeput
  • Duizelig of misselijk
  • Snel fouten maken
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Motivatiegebrek
  • Prikkelbaarheid

Tips tegen oververmoeidheid

Het aanpakken van de oorzaak van jouw oververmoeidheid is het belangrijkst, maar hiernaast zijn er meerdere dingen die je kunt doen om de oververmoeidheid tegen te gaan.

  1. Zorg voor een gezond voedingspatroon: Gezonde en gevarieerde voeding met de juiste voedingsstoffen is belangrijk om te zorgen voor voldoende energie.
  2. Zorg voor rust en ontspanning: Als je oververmoeid bent is het van belang om genoeg rust te nemen. Dit kan je doen door verschillende rustmomenten gedurende de dag, hierin kan je zorgen voor ontspanning door bijvoorbeeld meditatie- of ontspanningsoefeningen.
  3. Sporten: Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat je jouw conditie opbouwt, waardoor je op den duur meer inspanning aankan. Hiernaast wordt met sporten het gelukshormoon endorfine aangemaakt, wat zorgt voor positieve effecten en minder stress.

 

https://liberi.nl/